En esta trobada, celebrada en el palau de les Comunicacions de València, també s'ha debatut sobre temes candents en matèria de participació ciutadana.
30 NOV 2023. Esta conferència està integrada per les comunitats autònomes i institucions públiques amb competències en participació ciutadana i transparència, per a promoure una implicació real en l’elaboració de polítiques públiques, i treballar i debatre sobre els nous desafiaments de la participació ciutadana i altres temes tan candents en este àmbit com els pressupostos participatius, l’associacionisme i els moviments veïnals o la implicació real i efectiva de la ciutadania en l’elaboració i avaluació de les polítiques públiques
La diputada de Participació Ciutadana, María Tormo, ha participat en la reunió de la conferència per a conéixer els objectius i resultats d’esta xarxa de comunitats autònomes per la participació ciutadana i la transparència, que ha presidit el titular de la Generalitat Valenciana, Carlos Mazón, i que ha comptat amb la participació del secretari autonòmic de Relacions Institucionals i Transparència, Santiago Llumeneres, i el delegat de l’Aliança de Govern Obert (OGP), José María Marín.
La Conferència interautonòmica de Participació Ciutadana es va reunir per primera vegada a l’abril de 2016 a Saragossa, trobada del qual va sorgir la ‘Carta de Saragossa’, o document que recull els compromisos assumits per les comunitats autònomes signants, entre elles la valenciana, per a avançar en la promoció i desenvolupament de la participació ciutadana en els processos i polítiques públiques.
Avanç en Govern Obert
Respecte a esta temàtica, cal assenyalar que la Diputació de Castelló ha organitzat una jornada de treball per al pròxim 14 de desembre en la qual participaran els membres del seu Consell Provincial de Governança Participativa, en la qual es debatrà sobre els nous reptes de la participació i del Govern Obert en l’àmbit municipal i provincial.
El Consell Provincial de Governança Participativa celebrarà una jornada per a conéixer i aprofundir en les noves tendències en matèria de Govern Obert i en participació ciutadana, de manera particular.
28 NOV 2023. La Diputació de Castelló avança en la seua aposta per la participació ciutadana i la transparència amb la celebració ahir a la vesprada de la sessió del Consell Provincial de Governança Participativa. Es tracta de la primera sessió de la nova etapa de govern, que ha presidit la diputació de Participació i Transparència, María Tormo.
La presidenta del Consell, María Tormo, ha destacat que “la finalitat principal d'este òrgan és la de mantindre una conversa constant i fluida amb els ciutadans dels diferents pobles i comarques de Castelló, escoltant les seues peticions i fonamentant les decisions que es prenguen en este òrgan tenint en compte les seues preferències i facilitant la col·laboració amb els funcionaris en el desenvolupament dels serveis que prestem des de la Diputació, de manera oberta i transparent”.
El Consell Provincial de Governança Participativa és el principal instrument de què disposa la Diputació de Castelló per a integrar l'aportació de la societat civil en les seues polítiques públiques. “En el cas d'esta Diputació, va assenyalar María Tormo, l'anterior govern de Javier Moliner va dissenyar una estratègia de governança participativa atés el caràcter supramunicipal d'una administració que conjuga els interessos de la ciutadania amb els ajuntaments”.
Durant els últims anys, el Consell de Governança ha treballat conjuntament amb la societat civil organitzada i també de manera individual, en el disseny de processos per a la promoció del turisme i l'esport a la nostra província, lluita contra el despoblament de les nostres zones rurals i, mes recentment, en l'elaboració d'una metodologia d'aplicació experimental en l'àmbit públic per a l'avaluació i millora dels serveis que prestem les administracions públiques, coneguda popularment com “El Client Misteriós”, que ha rebut el reconeixement de la Federació Espanyola de Municipis i Províncies; i ha sigut avalada per la Societat Espanyola d'Avaluació de Polítiques Públiques.
I seguint amb l'avanç en polítiques participatives, en esta sessió inaugural de la nova legislatura, el Consell ha donat el vistiplau a la celebració d'un taller sobre nous reptes i nous desafiaments de la participació ciutadana en l'àmbit local. Esta jornada se celebrarà el pròxim 14 de desembre, dijous, i va dirigida a membres del Consell i responsables de l'àrea de la participació ciutadana de municipis.
El Consell de Governança Participativa de la Diputació el conformen 20 persones entre la presidència, els diferents grups polítics de la Diputació, representants de la Cimera d'Alcaldes de la província, federacions veïnals, entitats ciutadanes, associacions i associacions de dones.
La Diputació de Castelló ha presentat l'informe de resultats del procés participatiu “El Client Misteriós”, procés que avalua la qualitat dels serveis públics de la Diputació i la seua gestió per a una futura millora de l'atenció al ciutadà. Aquesta iniciativa, pionera en l'àmbit públic estatal i impulsada des d'abril de 2021, persegueix l'objectiu de consolidar un model d'excel·lència en la gestió i millora contínua en la Diputació comptant amb l'estreta col·laboració de ciutadans i funcionaris municipals anònims.
Xaro Miralles, Diputada de Transparència, ha assenyalat que “la posada en marxa del client misteriós en la Diputación de Castelló ha significat tot un repte puix que no existia cap precedent en l'administració pública espanyola que abordara aquest procés de millora amb la tècnica descrita. Es tractava, per tant, d'una pràctica poc habitual en el sector públic”, per la qual cosa anima a altres entitats públiques a replicar aquest projecte.
Aquest procés participatiu ha sigut avalat per la Societat Espanyola de Polítiques Públiques, la qual cosa facilita que altres administracions públiques puguen replicar la metodologia i estratègia específica de la Diputació gràcies al coneixement i experiència que proporciona aquesta aliança.
Línies de millora
El primer informe d'aquest procés presenta diverses línies de millora en les quals ja està treballant la institució, com són: ajustar la informació i documentació disponible i requerida per a la realització dels tràmits oferits per la Diputació; l'ampliació de l'ús del llenguatge inclusiu; l'ús idoni de les variants de castellà i valencià; reforçar en determinats casos la comunicació entre departaments per a una gestió més eficient; afermar la confiança entre la institució i la ciutadania i consolidar els canals de rendició de comptes de la Diputació.
A més, el cap del Servei d'Administració i Innnovación Pública de la Diputació, Borja Colón, coordinador del Procés Participatiu Client Misteriós, ha destacat que “a vegades el ciutadà entén la gestió d'una manera que no representa a l'Administració ni a la nostra institució, per la qual cosa a través d'aquest procés el ciutadà pot conèixer la vertadera gestió pública”.
L'últim Consell Provincial de Governança Participativa, presidit per la diputada Xaro Miralles, va donar el vistiplau a la programació que posarà en marxa el procés denominat Client misteriós per a l'observació i millora de les polítiques públiques de la Diputació de Castelló, que s'iniciarà al setembre i es prolongarà fins a final del present any.
Aquest procés participatiu suposa una novetat en l'administració pública, perquè està basat en l'experiència d'aquelles persones o clients naturals dels serveis que presta l'administració provincial, enfront de la contractació de serveis professionals en el sector privat. Altres administracions que han posat en marxa aquesta mateixa tècnica, han recorregut als serveis de l'empresa privada per a dur a terme el monitoratge de les seues cartes de serveis. Per aquest motiu la diputació castellonenca es convertisca en pionera a través de la utilització dels seus clients naturals per a la investigació interna, enfront d'altres ens públics.
Un altre aspecte a destacar d'aquest procés són els seus clients o observadors. Entre ells figura algun client que, per diverses raons, s'ha mostrat descontent amb els serveis que presta la Diputació.
Agents de desenvolupament local, emprenedors, tècnics de la diputació de Castelló i de noves tecnologies al costat de representants de Grups d'Acció Local i de la societat civil van participar en el procés participatiu per a contrarestar els efectes de la regressió demogràfica, i en concret per a frenar el fenomen de la despoblació en els municipis de l'interior de Castelló en la sessió celebrada el dimecres, 31 d'octubre en la localitat d'Albocàsser.
La sessió va girar entorn de la necessitat de dotar d'infraestructures de comunicació que permeta disposar de xarxes d'alta velocitat i qualitat en Internet en el mitjà rural, perquè usuaris particulars i les empreses puguen disposar de connexió amb banda ampla. Fruit del debat i l'anàlisi en aquesta àrea de treball es van aportar propostes que marcaran un punt de partida per a l'adopció d'una estratègia contra la despoblació i la inclusió d'aquest greu problema en l'agenda política provincial.
En eixa reunió, la Comunitat de Participació va valorar molt positivament el pla wifi135 engegat per la Diputació de Castelló, no obstant això, els assistents van posar en relleu que malgrat tot existeixen desavantatges entre la població del litoral amb aquelles que resideixen i treballen en entorns rurals. I es va acordar posar els mitjans necessaris en les zones d'interior perquè l'oferta s'ajuste a les necessitats expressades per una demanda real. I és que la Comunitat de Participació entén que l'accés a Internet i la creació d'infraestructures en matèria de comunicacions és un element principal per a desenvolupar accions destinades a combatre la despoblació, creant oportunitats i fent-ho en igualtat de condicions.
El passat 19 de juliol es va constituir la Comunitat de Participació del procés participatiu titulat: Ciclisme i Rutes Turístiques i Gastronòmiques, engegat per la Diputació Provincial de Castelló. La Comunitat de Participació està integrada per actors rellevants i coneixedors de la matèria, seran els qui es debatran i aportaran suggeriments perquè siguen preses en consideració en el marc de les polítiques públiques sobre les quals es prendran decisions.
La Comunitat de Participació és el màxim òrgan del procés de participació i és on es decideixen a proposta del Grup Impulsor, aquells aspectes clau d'aquest.
https://participacion.dipcas.es/es/grupos-impulsores/ciclismo-y-turismo-sostenible/
Estratègia Provincial de Governança Participativa
El ple de la Diputació Provincial de Castelló celebrat el dimarts 19 de desembre de 2017 va aprovar l'Estratègia Provincial de Governança Participativa per a facilitar la participació ciutadana en la gestió política de la institució. En eixa Estratègia s'arrepleguen les eines i la informació necessària per a fer-la efectiva.
La finalitat última del document és que la ciutadania en general -organitzada i a nivell individual-, dispose dels mitjans i les oportunitats per a poder expressar-se i participar en condicions d'igualtat en els assumptes públics.
La consulta del document complet es pot realitzar a través de l'enllaç que apareix més a baix.
Què és l'Estratègia Provincial de Governança Participativa?
L'Estratègia Provincial de Governança Participativa és l'instrument fonamental de la Diputació Provincial de Castelló per a integrar l'aportació de la societat civil en les seues polítiques públiques.
És un projecte fortament arrelat en la innovació pública, ja que reformula les institucions, l'ús de la tecnologia i el marc legal d'un govern intermedi, tradicionalment bolcat en els serveis als Ajuntaments de la seua província, per a donar a la seua labor una visió i una legitimitat ciutadana.
L'Estratègia assumeix, a més, una connexió evident entre participació ciutadana i bon govern, a causa que unes polítiques que compten amb l'aportació dels interessats poden atendre millor les demandes col·lectives i ajudar a les institucions democràtiques i representatives a conéixer i resoldre millor els problemes públics.
En aquest enllaç es mostren alguns exemples de bones pràctiques realitzades per governs i ciutadans per a la transformació i millora dels serveis públics.