El Museu de Belles Arts exhibirà fins a setembre dues noves peces ceràmiques amb gran valor històric i artístic

8 de Juliol de 2014
El diputado de Cultura, José Luís Jarque, ha presentado esta mañana en el Museo de Bellas Artes de Castellón las dos nuevas piezas cerámicas que lucirán hasta septiembre en el centro cultural. Ambas concentran un gran valor tanto histórico como cultural, por lo que se pretende darlas a conocer a la sociedad castellonense y atraer más visitantes hasta el Museo.  La primera de ellas es un retablo cerámico de la Virgen del Pilar que forma parte de la historia de la Real Fábrica de Cerámica de l'Alcora, fundada por el Conde de Aranda, atribuía a Manuel Escrivá de Romani y datada en el siglo XVIII. La obra fue adquirida por la Caja de Ahorros y Monte de Piedad de Castellón cuando fue derruida la fábrica y actualmente pertenece a la Fundación Caja Castellón. Por otro lado, la pieza del trimestre corresponde a un ataifor de San Jaime de Fadrell del siglo XI que fue encontrado en la ermita castellonense con motivo de las obras de la autovía al Puerto. La obra está decorada en cuerda seca total y conforma un indicio sugerente de la riqueza y las conexiones comerciales del asentamiento hispanomusulmán de Fadrell. Los expertos coinciden en que es un objeto con una dimensión propia
como obra de arte, importante para comprender la evolución del arte islámico del Mediterráneo occidental, pues se trata de una de las más bellas piezas de cuerda seca total localizadas en al-Andalus.

El diputat de Cultura, José Luis Jarque, ha presentat aquest matí en el Museu de Belles Arts de Castelló les dues noves peces ceràmiques que lluiran fins a setembre en el centre cultural. Amb dues concentren un gran valor tant històric com cultural, per la qual cosa es pretén donar-les a conèixer a la societat castellonenca i atraure més visitants fins al Museu.

La primera d’elles és un retaule ceràmic de la Mare de Déu del Pilar que forma part de la història de la Reial Fàbrica de Ceràmica de l'Alcora, fundada pel Comte d’Aranda, atribuïda a Manuel Escrivà de Romaní i datada en el segle XVIII. L’obra va ser adquirida per la Caixa d’Estalvis i Mont de Pietat de Castelló quan va ser derruïda la fàbrica i actualment pertany a la Fundació Caixa Castelló.

D’altra banda, la peça del trimestre correspon a un ataifor de Sant Jaume de Fadrell del segle XI que va ser trobat en l’ermita castellonenca amb motiu de les obres de l’autovia al Port.  L’obra està decorada en corda seca total i conforma un indici suggeridor de la riquesa i les connexions comercials de l’assentament hispanomusulmà de Fadrell.

Els experts coincideixen que és un objecte amb una dimensió pròpia
 com a obra d’art, important per a comprendre l’evolució de l’art islàmic de la Mediterrània occidental, perquè es tracta d’una de les més belles peces de corda seca total localitzades a al-Andalus.