En l'actualitat compta amb 400 beneficiaris encara que l'objectiu és que puga prestar servei a 900 persones de la província per a acompanyar i pal·liar els efectes de la soledat no desitjada
La Diputació de Castelló anima a la ciutadania a interessar-se per la ‘teleassistència domiciliara’ per a persones vulnerables, concebuda per a l'acompanyament de les persones majors i prestar ajuda en els casos de soledat no desitjada. Es tracta d'un servei gratuït de vital importància perquè les persones majors tenen dret a romandre en la seua llars, estar acompanyats i disposar d'un seguiment pròxim i una protecció integral. Es pot sol·licitar acudint als serveis socials de base de l'ajuntament en el qual estiguen empadronats els possibles beneficiaris.
La teleassistència, que ja compta amb 400 usuaris a la província, és una aposta de la Diputació de Castelló per la protecció integral de les persones majors. La previsió amb la qual treballa l'àrea de Benestar Social és que aquest programa arribe a tindre 900 usuaris.
Es tracta d'un nou servei dissenyat per a substituir de manera gradual la teleayuda, que dona cobertura a 2.200 persones i que en cas de necessitat només ofereix contacte telefònic amb familiars i en última instància amb la policia.
Com funciona la teleassistència?
La teleassistència funciona a través d'una línia telefònica i un polsador portàtil a casa de l'usuari, que podrà utilitzar en cas d'emergència les 24 hores els 365 dies a l'any. En conseqüència, en el moment en el qual es presente una situació de crisi el personal tècnic podrà donar una resposta adequada actuant per si mateix o mobilitzant altres recursos humans o materials de la persona afectada o de la comunitat.
D'altra banda, el centre d'atenció tindrà comunicacions periòdiques amb les persones majors i portarà un control de les seues cites sanitàries i les comunicacions que desitgen tindre amb professionals especialitzats en matèria sociosanitària i psicològica.
A més, l'equip informàtic ajudarà l'usuari a crear agendes per a la realització d'activitats.
Atenció individualitzada
En definitiva, el que es pretén és prestar una atenció individualitzada a les persones usuàries, orientant les accions a l'assoliment del seu ple desenvolupament personal i social. Es tracta d'un instrument concebut per a la superació de situacions de desarrelament de l'entorn familiar o d'aïllament social.
Lluitar contra la despoblació
L'aposta per teleassistència forma part de l'estratègia de la Diputació de Castelló per a lluitar contra la despoblació, perquè contribueix al fet que les persones majors continuen veient als seus pobles i al fet que els seus familiars mantinguen el vincle amb les seues localitats d'origen.