Moliner compleix un any especialment ‘compromés’ amb el turisme, la ceràmica i la dinamització econòmica de l’interior

23 de setembre de 2012
El presidente de la Diputación de Castellón ha demostrado con hechos su compromiso absoluto con la provincia. Después de que hace un año presentase ante los principales empresarios y la sociedad castellonense los 15 compromisos que guían su política económica esta legislatura, su intenso trabajo y el de su equipo de Gobierno le ha permitido impulsar una iniciativa cada día, concretamente 369 desde que los presentase el 20 de septiembre de 2011.   Moliner presentó un documento que recogía 15 claves para dinamizar los sectores económicos castellonenses “y que tienen un solo objetivo, el mismo de esta corporación, devolver la ilusión a nuestra provincia”, explicó ante 150 empresarios de toda la provincia. Hoy, aunque se trata de un proyecto para toda la legislature, ya ha iniciado proyectos e impulsado iniciativas vinculados a los 15 compromisos que asumió. La agenda del presidente de la Diputación ha estado especialmente dedicada a potenciar el sector turístico, a facilitar oportunidades de futuro a los emprendedores y a ampliar el mercado potencial del sector cerámicos castellonense. Pero esta línea ha estado trufada constantemente por la vinculación prioritaria de este trabajo a la dinamización económica del interior de la provincia. De hecho, directa e indirectamente es el objetivo de más de la mitad de las acciones emprendidas por la Diputación de Castellón. Hay que tener en cuenta que Moliner trabaja con la vista en el presente, pero “también planificando el futuro y tratando de ayudar a que Castellón se anticipe a las oportunidades que surjan, debemos estar preparados para aprovecharlas”. Por eso mismo ha dado prioridad a la creación de un clúster de turismo y salud para que los empresarios turísticos tengan un nuevo y potente nicho de mercado en Europa; el desarrollo de Solconcer para que los prescriptores de los países más fuertes asuman el azulejo como un producto preferente en la construcción; el apoyo a la red de mercancías que conecten las mercancías de Castellón con toda Europa a través del Corredor Mediterráneo para facilitar las exportaciones y hacer de Castellón un eje logístico; y el apoyo a los emprendedores alcanzando acuerdos para que los ‘business angels’ inviertan en los mejores proyectos. Una docena de reuniones estratégicas Hay que recordar que Moliner asumió estos 15 compromisos después de mantener una docena de reuniones con los principales referentes económicos y colectivos profesionales de la provincia de Castellón en su primer mes de mandato. Fueron sus propuestas las que guiaron la configuración de la hoja de ruta para esta legislatura a nivel económico. Toda esta actividad de dinamización económica, en el momento más complicado de las últimas décadas en toda Europa, ha ido acompañado de otra línea de trabajo de apoyo a los 135 municipios de la provincia de Castellón. No en vano, si en un año ha emprendido una acción vinculada a algunos de sus 15 compromisos, en el primer año de legislatura recorrió toda la provincia y se reunió con todos los alcaldes para ayudarles a resolver sus problemas tanto financieros como a la hora de prestar servicio a sus vecinos. De las 369 acciones vinculadas a los compromisos asumidos por Moliner en materia económica, la mitad han estado directamente vinculadas a la promoción turística. El presidente de la Diputación ya anunció que el turismo sería la nueva pata donde se debía sostener la economía castellonense, y para ello ha acometido 159 acciones directas encaminadas, principalmente, a atraer turistas de fuera y a lograr un mayor movimiento del turista de Castellón y la Comunitat Valenciana. La prueba está en que además de aumentar un 6% el presupuesto en materia de promoción turística pese a la reducción de las cuentas de la Diputación, el Patronato Provincial de Turismo ha potenciado su relación tanto con los empresarios del sector para coordinar mejor sus campañas de marketing, como ha incrementado su relación con turoperadores y portales online de viajes. Gracias a ello ha aumentado significativamente la llegada de turistas extranjeros, para compensar la caída generalizada del turismo nacional. Pero el acento ha estado puesto en el interior de la provincia, a donde se han dirigido directamente al menos 40 de las acciones durante este año. Clúster de turismo y salud También vinculado al turismo han sido las acciones vinculadas al tercer compromiso, ya que han ido encaminadas a crear un clúster de turismo y salud en la provincia. El 25 de abril Javier Moliner lideró la creación de un clúster de turismo y salud de la mano de Generalitat, Ayuntamiento de Castellón y UJI, al que posteriormente se ha dado impulso implicando a los empresarios de la provincia y más tarde, concretando la asesoría de un experto mundial en clusters para la puesta en marcha de esta iniciativa. En cuanto al cuarto compromiso, que busca la dinamización económica del interior, el equipo de Gobierno de Moliner ha acometido al menos 57 acciones que han permitido a esos municipios disponer de nuevas oportunidades. También ha dado pasos muy importantes en la consolidación de Castellón como eje logístico del Mediterráneo, su sexto compromiso, en el que ha habido numerosas actuaciones que se concretaron en la presentación de un documento elaborado por expertos que avalaron el Corredor Mediterráneo como prioritario y que fue una de las claves empleadas en su defensa ante la Unión Europea, que respaldó la petición planteada. Pero, además, ha mantenido reuniones con empresas estratégicas para consolidar este nuevo recurso económico para la provincia, además de negociar y presionar para garantizar la continuidad de la Aduana en el Puerto de Castellón, esencial para que tanto las consignatarias como todas las provincias que exportan o importan a través del puerto pudiesen ser competitivas. Eso, sin contar su trabajo en defensa del acceso ferroviario sur. Además, para mejorar el acceso a los recursos financieros, Javier Moliner ha firmado este año un convenio de colaboración con la Asociación Comunitat Valenciana  Bussines Angels Network (CvBan) con el objetivo de facilitar el impulso de iniciativas de emprendedores de la provincia a través de financiación y asesoramiento. Captar inversores Además, en su voluntad de captar inversores para proyectos castellonenses, la Diputación ha ayudado a buscar inversores internacionales para los proyectos de golf ya aprobados, promoviendo y financiando la presencia de empresas castellonenses en la Feria MIPIM, la más importante del mundo dedicada a buscar inversores para el sector inmobiliario, que se celebra en Cannes. Moliner también ha abierto líneas de colaboración con el sector del mueble del Maestrat para ayudarles en encontrar vías de financiación a través de inversores externos que puedan apoyar sus proyectos con más futuro. El apoyo al sector azulejero también ha provocado una veintena de iniciativas por parte del gobierno provincial, que se han concretado en cuatro líneas: creación de Solconcer para potenciar el uso de la cerámica, especialmente en Europa; negociar la inclusión de los usos cerámicos en el nuevo código técnico de la edificación; vincular la cerámica al uso urbano a través de Cerámicaworld; y buscar soluciones para que el sector no sufra el coste de una tasa al consumo del gas natural. Pero los emprendedores han sido la gran preocupación de Moliner, que ha asegurado que su empeño va a estar en “impedir que ni una gota de talento se escape de esta provincia por falta de oportunidades”. Al menos 26 acciones han ido encaminadas a cumplir este compromiso, el 11, aunque muchas de acciones del turismo, potenciación de los productos autóctonos o fomento de la formación de calidad han sido para el interior de Castellón. “Estos 15 compromisos no terminan aquí. Yo anuncié que ésta sería la hoja de ruta que guiaría mi trabajo esta legislatura y no pienso descansar para que ayuden a que Castellón salga antes que otros de la crisis y, además, lo haga más fuerte”, ha asegurado el presidente de la Diputación.   Resumen de acciones de los 15 compromisos asumidos por Moliner 1. Dinamización del sector turístico: 159 2. Aeropuerto de Castellón: 4 3. Potenciar nuevos clusters: 3 4. Promoción económica del interior: 57 5. Mediar ante las administraciones: 28 6. Convertir Castellón en eje logístico del Mediterráneo: 8 7. Mediación para captar recursos financieros: 2 8. Acciones para captar inversores: 3 9. Apoyo al sector cerámico: 19 10. Potenciar los productos autóctonos: 22 11. Coordinar líneas de apoyo a emprendedores: 27 12. Promoción de la marca Castellón: 4 13. Impulso a la investigación citrícola: 7 14. Apoyo al I+D+i del sector de fritas y esmaltes: 1 15. Fomento de la formación de calidad: 25      El president de la Diputació de Castelló ha demostrat amb fets el seu compromís absolut amb la província. Després que fa un any presentara davant del principal empresariat i la societat castellonenca els 15 compromisos que guien la seua política econòmica aquesta legislatura, el seu intens treball i el del seu equip de govern li ha permès impulsar una iniciativa cada dia, concretament 369 des que els presentara el 20 de setembre de 2011. Moliner va presentar un document que arreplegava 15 claus per a dinamitzar els sectors econòmics castellonencs “i que tenen un sol objectiu, el mateix d’aquesta corporació: tornar la il·lusió a la nostra província”, va explicar davant de 150 empresaris de tota la província. Avui, encara que es tracta d’un projecte per a tota la legislatura, ja hi ha iniciat projectes i impulsat iniciatives vinculades als 15 compromisos que va assumir. L’agenda del president de la Diputació ha estat especialment dedicada a potenciar el sector turístic, a facilitar oportunitats de futur a les persones emprenedores i a ampliar el mercat potencial del sector ceràmic castellonenc. Però aquesta línia ha estat espentada constantment per la vinculació prioritària d’aquest treball a la dinamització econòmica de l’interior de la província. De fet, directament i indirecta és l’objectiu de més de la meitat de les accions empreses per la Diputació de Castelló. Cal tindre en compte que Moliner treballa amb la vista en el present, però “també planificant el futur i tractant de ajudar a fer que Castelló s’anticipe a les oportunitats que sorgesquen, hem d’estar preparats per a aprofitar-les”. Per això mateix ha donat prioritat a la creació d’un cúster de turisme i salut perquè l´empresariat turístic tinga una nova i potent via de mercat a Europa; el desenrotllament de Solconcer perquè els prescriptors dels països més forts assumisquen el taulellet com un producte preferent en la construcció; el suport a la xarxa de mercaderies que connecten les mercaderies de Castelló amb tota Europa a través del Corredor Mediterrani per a facilitar les exportacions i fer de Castelló un eix logístic; i el suport a les persones emprenedores, arribant acords perquè els ‘business angels’ invertisquen en els millors projectes. Una dotzena de reunions estratègiques Cal recordar que Moliner va assumir aquests 15 compromisos després de mantindre una dotzena de reunions amb els principals referents econòmics i col·lectius professionals de la província de Castelló en el seu primer mes de mandat. Van ser les seues propostes les que van guiar la configuració del full de ruta per a aquesta legislatura a nivell econòmic. Tota aquesta activitat de dinamització econòmica, en el moment més complicat de les últimes dècades a tota Europa, ha anat acompanyat d’una altra línia de treball de suport als 135 municipis de la província de Castelló. No en va, si en un any ha emprés una acció vinculada a alguns dels seus 15 compromisos, en el primer any de legislatura va recórrer tota la província i es va reunir amb totes les alcaldies per a ajudar-hi a resoldre els seus problemes tant financers com a l’hora de prestar servei al seu veïnat. De les 369 accions vinculades als compromisos assumits per Moliner en matèria econòmica, la meitat han estat directament vinculades a la promoció turística. El president de la Diputació ja va anunciar que el turisme seria la nova pota on s’havia de sostenir l’economia castellonenca, i per a això ha escomés 159 accions directes encaminades, principalment, a atraure turistes de fora i a aconseguir un major moviment del turista de Castelló i la Comunitat Valenciana. La prova està en que a més d’augmentar un 6% el pressupost en matèria de promoció turística a pesar de la reducció dels comptes de la Diputació, el Patronat Provincial de Turisme ha potenciat la seua relació tant amb l´empresariat del sector per a coordinar millor les seues campanyes de màrqueting, com ha incrementat la seua relació amb turoperadors i portals online de viatges. Gràcies a això ha augmentat significativament l’arribada de turistes estrangers, per a compensar la caiguda generalitzada del turisme nacional. Però l’accent ha estat posat a l’interior de la província, on s’han dirigit directament almenys 40 de les accions enguany. Cúster de turisme i salut També vinculades al turisme han estat les accions del tercer compromís, ja que han anat encaminades a crear un cúster de turisme i salut a la província. El 25 d’abril Javier Moliner va liderar la creació d’un cúster de turisme i salut de la mà de Generalitat, Ajuntament de Castelló i UJI, al què posteriorment s’ha donat impuls implicant l´empresariat de la província i més tard, concretant l’assessoria d’un expert mundial en clusters per a la posada en marxa d’aquesta iniciativa. Quant al quart compromís, que busca la dinamització econòmica de l’interior, l’equip de govern de Moliner ha emprés almenys 57 accions que han permès a aqueixos municipis disposar de noves oportunitats. També ha donat passos molt importants en la consolidació de Castelló com a eix logístic de la Mediterrània, el seu sisè compromís, en el que hi ha hagut nombroses actuacions que es van concretar en la presentació d’un document elaborat per experts que van avalar el Corredor Mediterrani com prioritari i que va ser una de les claus empleades en la seua defensa davant de la Unió Europea, que va protegir la petició plantejada. Però, a més, ha mantingut reunions amb empreses estratègiques per a consolidar aquest nou recurs econòmic per a la província, a més de negociar i pressionar per a garantir la continuïtat de la Duana en el Port de Castelló, essencial perquè tant les consignatàries com totes les províncies que exporten o importen a través del port pogueren ser competitives. Això, sense comptar el seu treball en defensa de l’accés ferroviari sud. A més, per a millorar l’accés als recursos financers, Javier Moliner ha firmat enguany un conveni de col·laboració amb l’Associació Comunitat Valenciana  Bussines Angels Network (CvBan) amb l’objectiu de facilitar l’impuls d’iniciatives d’emprenedors de la província a través de finançament i assessorament. Captar inversors A més, en la seua voluntat de captar inversors per a projectes castellonencs, la Diputació ha ajudat a buscar inversors internacionals per als projectes de golf ja aprovats, promovent i finançant la presència d’empreses castellonenques en la Fira MIPIM, la més important del món dedicada a buscar inversors per al sector immobiliari, que se celebra a Cannes. Moliner també ha obert línies de col·laboració amb el sector del moble del Maestrat per a ajudar-los a trobar vies de finançament a través d’inversors externs que puguen recolzar els seus projectes amb més futur. El suport al sector del taulellet també ha provocat una vintena d’iniciatives per part del govern provincial, que s’han concretat en quatre línies: creació de Solconcer per a potenciar l’ús de la ceràmica, especialment a Europa; negociar la inclusió dels usos ceràmics en el nou codi tècnic de l’edificació; vincular la ceràmica a l’ús urbà a través de Ceràmicaworld; i buscar solucions perquè el sector no patisca el cost d’una taxa al consum del gas natural. Però els emprenedors han estat la gran preocupació de Moliner, que ha assegurat que el seu interès estarà a “impedir que ni una gota de talent s’escape d’aquesta província per falta d’oportunitats”. Almenys 26 accions han anat encaminades a complir aquest compromís, l’11, encara que moltes accions del turisme, potenciació dels productes autòctons o foment de la formació de qualitat han estat per a l’interior de Castelló. “Aquests 15 compromisos no acaben ací. Jo vaig anunciar que aquest seria el full de ruta que guiaria el meu treball aquesta legislatura i no pense descansar perquè ajuden a fer que Castelló isca abans que altres de la crisi i, a més, ho faça més fort”, ha assegurat el president de la Diputació.   Resum d’accions dels 15 compromisos assumits per Moliner 1. Dinamització del sector turístic: 159 2. Aeroport de Castelló: 4 3. Potenciar nous clusters: 3 4. Promoció econòmica de l’interior: 57 5. Mediar davant de les administracions: 28 6. Convertir Castelló en eix logístic de la Mediterrània: 8 7. Mediació per a captar recursos financers: 2 8. Accions per a captar inversors: 3 9. Suport al sector ceràmic: 19 10. Potenciar els productes autòctons: 22 11. Coordinar línies de suport a persones emprenedores: 27 12. Promoció de la marca Castelló: 4 13. Impuls a la investigació citrícola: 7 14. Suport a l’I+D’i del sector de fregides i esmalts: 1 15. Foment de la formació de qualitat: 25